Timberland Citymakers - a positive impact on the world

Bijgewerkt: 3 okt 2019


Al tientallen jaren is het de missie van Timberland om een positieve impact te hebben op onze wereld. Ze streven ernaar de beste producten te maken, maar altijd met de consument en de planeet op de eerste plaats. Timberland is dé pionier in bewuste mode. Ze hebben ook doelen die verder reiken, zo creëren ze groene omgevingen in het hart van bruisende steden en creëren communities om de opkomende generatie te steunen en krachtiger te maken.


Dit seizoen werkt Timberland samen met 8 creatievelingen die deze waarden delen en ernaar streven het verschil te maken op de planeet, in hun omgeving en onze toekomst samen.


MARY CHARTERIS

Leeftijd: 31

Woonplaats: Londen, Verenigd Koninkrijk

DJ en activiste die samenwerkt met Project Zero, Save Wild Tigers and Wild Aid.



Hoe ben je beland in het milieu-activisme?

"Hoe kan je er niet in belanden? Je moet al in een bubbel leven om niet te zien hoe de planeet eraan toe is momenteel. Ik heb er over geleerd door veel te lezen, het nieuws te volgen, documentaires te kijken en geweldige mensen te ontmoeten die geweldige dingen doen en me aangemoedigd hebben om mee te doen."


Timberland is altijd al gedreven geweest door innovatie en verantwoord ondernemen. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de strenge milieunormen - Timberland Environmental Product Standards (TEPS) – die gelden in alle productcategorieën van Timberland.


"Wordt niet alleen droevig van het plastic dat op straat ligt of op stranden – ruim het op en help mee het probleem op te lossen."

De mode-industrie heeft tegenwoordig een enorme impact op het milieu en grote merken zouden allemaal het goede voorbeeld moeten geven en gevaarlijke emissies en residuen verminderen. Wat vind je van de inzet van grote merken voor het milieu?

"Deze initiatieven zijn essentieel. Timberland en andere toegewijde merken maken echt het verschil door out of the box te denken en dat is aanstekelijk."


Bij creatievelingen werd milieuactivisme altijd als uncool of saai beschouwd - denk je dat het nu aan het veranderen is?

"Ik denk absoluut dat het verandert. Het is fantastisch hoe gepassioneerd jonge mensen tegenwoordig zijn over deze problemen. Deel uitmaken van zo'n beweging en het gevoel hebben dat je een verschil maakt is cooler dan ooit."



ELYSE FOX Leeftijd: 29

Woonplaats: New York, USA Filmmaker en oprichter van Sad Girls Club.


"Sad Girls Club wil een veilige omgeving creëren voor vrouwen om hun mentale gezondheidsproblemen te bespreken."

Waarom ben je gestart met de Sad Girls Club?

"Ik denk dat je echt moet luisteren naar de maatschappij om te kunnen leren over mentale gezondheid. Mijn meest recente film, “Conversations with Friends” gaat over hoe ik uitgekomen ben tegen mijn vrienden en familie over mijn mentale gezondheidsproblemen. Hun reactie hielp me de Sad Girls Club op te starten."


Hoe hard is het project gegroeid sinds toen?

"Sad Girls Club begon in Januari 2017 als een kleine groep op Instagram waar ik praatte over zelfzorg, emoties en andere uitdagingen binnen dit thema. De dag van vandaag hebben we 70 duizend online leden en we organiseren geregeld evenementen in verschillende steden."


Timberland investeert al jarenlang in het ondersteunen en vaak transformeren van gemeenschappen over de hele wereld, startend vanuit hun wereldwijde en jaarlijkse initiatief Serv-A-Palooza, één dag per jaar waarop alle medewerkers samen vrijwilligerswerk doen.


Social media heeft een heel cruciale rol gespeeld in jouw werk, maar vind je dat offline samenkomen ook belangrijk is?

Deel uit maken van een community is essentieel om te genezen en groeien. Onze prioriteit is om een veilige omgeving te creëren waar meisjes en vrouwen open met elkaar in gesprek kunnen gaan, en om zij samen te brengen die traditionele therapie en medicatie niet kunnen betalen.

Timberland is zodanig sterk betrokken bij maatschappelijke initiatieven, dat ze hun werknemers de kans bieden om 40 betaalde uren per jaar vrijwilligerswerk te doen. Denk je dat dit een positief effect op de geestelijke gezondheid kan hebben?

Absoluut, ik voel me meestal heel goed wanneer ik iets kan teruggeven aan een organisatie of een groep waar ik in geloof.


Wat heeft de Sad Girls Club jou geleerd?

De kracht van een community! De club is sneller aan het groeien dan ik ooit had durven dromen.


Timberland brengt producten op de markt die op een bewuste en duurzame manier geproduceerd worden, door onder andere gerecycleerde materialen te gebruiken. Met de Delphiville sneaker breidt Timberland haar iconische sneakerfamilie verder uit. Ben je geïnspireerd door Mary en Elyse? Ontdek hun favoriete schoenen hier!




©2018 Schoenen Torfs

Industriepark West 50 - 9100 Sint-Niklaas